perjantai 12. heinäkuuta 2013

New York

Saavuimme nykkiin jonkin verran väsyneinä aikaisesta herätyksestä johtuen. Siitä huolimatta lähdettiin kävelemään kaupungille, suunnaksi tuli vieressä ollut Grand Central ja sen jälkeen Central Park ja Natural history museum. Käytiin syömässä Trump Towerin grillillä päivällissetti kohtuulliseen 23 taalan hintaan. Lämmintä oli, meinasi happi loppua puistossa kävellessä ilman vettä. Saatiin tankattua museon edustalla ja siirryttiin sisätiloihin jäähdyttelemään. Alkuun ei ollut aikomusta mennä koko museoon, mutta kun kerran oltiin paikalla niin miksi ei. Lipun osto tyssäsi tylyyn ilmoitukseen; niitä ei kannata ostaa, koska museo muuttuu ilmaiseksi 10min päästä! Toki aikaa kierrokselle oli sitten enää tunnin verran, mikä on aika vähän tuon kokoluokan paikkaan. 5min odottelun jälkeen marssittiin sisään ja käytiin suuri osa näyttelyistä läpi. Pikakelauksella toki. Illasta tiesi kävelleensä..

Seuraavana päivänä vuokrattiin aamusta pyörät ja ajettiin Manhattanin läpi eteläkärkeen. Matkalla pysähdyttiin World trade centerillä ja syötiin hampparit välipalaksi.  Eteläkärjessä hypättiin Staten Islandin ilmaiseen lauttaan. Sieltä on ok näkymä vapauden patsaalle. Tehtiin ihan vain round trip, ei jääty saarelle pyörimään.

Ajeltiin metrolla sitten manhattanin länsipuolelle, missä käytiin mm. B&H Photossa ja Macyssä. Käveltiin aika aukion kautta takaisin hotellille.

Ei ehditty olla hotellilla kauaakaan, kun lähdettiin taas tienpäälle, ysin maissa illasta. Tarkoituksena mennä kuvaamaan manhattanin silhuettia Brooklyn Bridge parkista. Jaskalla kävi aivopieru ja meni unohtamaan luottokortin matkasta -> ei saanut sillan luona pyörää vuokrattua.  No hänellä  homma sitten kävelyksi ja lähdin itte ettimään pyörä alle. Eka asena oli tyhjä, mutta onneksi toisessa tärppäsi ja sain sotkimen alle. Jaska oli ehtinytkin jo kävellä helposti sillan puoliväliin jossa oli odottelmassa. Jatkoin sitten siitä itte puistoon kuvauspuuhiin. Kuvausreissu meni sen verran pitkäksi että Jaska siirtyi hotellille hieman ennen minua. Matkaa viivästytti puiston lähellä olleen pyöräaseman sekoilu, piti taas ettiä pyörä muualta. Onneksi telakoita on suht tiheässä. Olin hotellilla yhden maissa yöllä, kävin sitten vielä nykäisemässä yömyssyn hotellin baarissa.

Tänään aamusta J kävi uudelleen aamusta Macyssä kävellen, itte vetelin hirsiä myöhään mennen illan vuoksi.  Lähdettiin sitten yhdessä kohti Top of the Rockia, oli Rockefeller centerin näköalatasannetta. Tuo valikoitui kohteeksi, kun ollaan molemmat jo Empire State koettu aiemmin. Hinta oli melkosuolainen näköalapaikaksi, mentiin silti. Pieni sade haittasi näkyvyyttä, mutta kyllähän se nykki hyvältä näyttää joka suuntaan. Tuon jalkeen käytiin vastaantulleessa ravintolassa jälleen lounastarjouksen myötävaikutuksesta syömässä, 19 taalaa tälläerää. Käveltiin sitten puiston eteläreunalle pienessä sateessa edelleen. Käytiin Columbus circlen luona ostarissa ja jatkettiin siitä Broadwaytä eteenpäin aina time squarelle asti. Tuli shoppailtua nykkikrääsää ja ihmeteltyä interaktiivisia mainoksia. Oman pärstänsä olisi pienellä jonotuksella saanut yhdelle isolle screenille Hyundain ohjaimoon :) Ei jonotettu.. Päätettiin päivä Vibramien metästykseen, joka päättyi tuloksekkaasti loppuunmyyntitarjoukseen törmättyämme. Hotellille ennen kasia ja nykki nähty tältä erää.

Huomenna sitten paluulennot suomeen. Puoliltapäivin pitää lähteä kohti asemaa, saas nähä ehtiikö aamusta enää mitään tehdä.